onsdag 31 juli 2019

Recension: Björnstad

Titel: Björnstad
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Pirat förlaget
Sidantal: 469
Handling: Vad betyder ett lag för en stad? Vad betyder en sport för en familj? Vad betyder en enda match för ett samhälle som kämpar för sin överlevnad?

Bara allt. Den betyder bara allt.
Björnstad är den första delen i en serie om en liten plats med stora drömmar. Den handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar. Men den handlar också om ett oförlåtligt brott, hur snabbt ett samhälle kan lära sig att blunda, och de fruktansvärda saker vi ibland är redo att göra för framgång.

Mitt i detta finns Peter, som flyttar hem efter livet som hockeyproffs för att bygga upp sin moderklubb, och Mira, som slits mellan advokatkarriären och ett tyst liv i skogen som fru och mamma.Det är en saga om idrott och familj, och om hur långt vi är redo att gå för att skydda våra barn.


Björnstad är en av de första böckerna av Fredrik Backman som jag kom i kontakt med, men jag är så glad att jag gjorde det! Backman har en förmåga att beröra med sina ord, en förmåga som få författare besitter. I denna bok kommer Backmans ord in under min hud och kryper stundtals obehagligt nära. Han får mig att känna så otroligt mycket, som i att känslorna är enormt stora. Det är fascinerande att få uppleva den känslostorm som Björnstad är.

Jag faller snabbt för karaktärerna i Björnstad. Anledningen är enkel, varje karaktär är sin egen individ och så extrem men vardaglig på samma gång. Det skulle kunna vara min syster jag läser om. Eller min bror. Det skulle kunna vara min klubb som kämpar för överlevnad. Det kan vara någon jag känner väl, men samtidigt någon jag aldrig träffat. Karaktärerna är mänskliga och det gör att jag fattar tycke för dem och känner med och för dem.

Handlingen i boken är för stor för att jag ska kunna sätta ord på det. Backman har skapat en handling som visar på livets alla sidor. Det är en handling som berör livets fantastiska stunder, men också livets allra mörkaste mörker.

Björnstad är en bok som behöver läsas och jag är så glad att jag har tagit mig tiden att läsa den, inte bara en utan två gånger.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att Björnstad var riktigt bra. En bok som man inte vill sluta läsa, men som man ändå måste lägga ifrån sig ibland därför att känslorna är så starka.

    Jag tycker absolut att du ska läsa uppföljaren Vi mot er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att man inte vill sluta läsa, men ibland måste, för att låta känslorna lugna sig.

      Jag har läst Vi mot er. Jag tycker mycket om den, men tycker att Björnstad är strået vassare.

      Radera