torsdag 1 augusti 2019

Omslagspärlor.

Böckers omslag är för mig en viktig del i huruvida jag känner ett intresse för att läsa boken eller inte. Och ärligt talat, jag kan inte vara ensam om att bry mig om utseendet på en bok. Idag tänker jag dela med mig av fyra bokomslag jag tycker om.

Jag gillar färgerna i det här omslaget, speciellt hur det dova omslaget speglar innehållet i boken. Omslaget har överlag en färgskala som tilltalar mig och som jag tycker är skön att vila ögat på.
 Detta omslaget är vackert och jag gillar den känsla som återspeglas i omslaget. Även detta omslag speglar bokens handling och karaktärernas gestaltning på omslaget är spot-on!
Detta omslag sitter på en bok vars innehåll jag inte riktigt föll för, dock föll jag för omslaget. Den estetiska ådran i mig tilltalas av färgpaletten och hur det orangea och gröna kontrasterar varandra. Jag gillar även hur mycket som händer i omslaget, jag skulle kunna titta på det en lång stund och fortfarande hitta nya saker i det.
Motivet på det här bokomslaget får mig på fall genom dess arbete med ljuset i fotot. Jag, som är lite av en fotonörd i grunden, gillar hur fotografen har använt sig av ljuset för att skapa en känsla av magi, något som sedan återfinns i bokens handling.

6 kommentarer:

  1. Du är definitivt inte ensam om det! Finns nog många som gillar fina omslag :D. Jag gillar ditt omslag till Sofies värld mer än mitt! Ditt är mycket roligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk ad många fina omslag det finns! :D
      Jasså? Vilket omslag har du på Sofies värld?

      Radera
    2. En tjej som sitter på en stol och har massa pelare runt omkring sig! En hund kikar fram och det är väl ett plus i alla fall :p

      Radera
    3. Kan tänka mig att hunden gör den något bättre än mitt omslag som är utan hund ;)

      Radera
  2. Jag älskar också fina bokomslag och dem betyder mycket för mig med. Dem du visar är alla jättefina! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokomslaget gör så mycket för lusten att läsa boken och ett fint omslag gör sig extra bra i bokhyllan :)

      Radera