torsdag 12 december 2019

Torsdagstag - Too mch information.

I veckans boktag kommer ni få på tok för mycket information om mig. Hoppas ni orkar ta er igenom alla frågor.

1. Vems klädstil vill du ha?
Vem har vi som springer runt i mjuka och sköna kläder, men ändå ser välklädd ut? Jag kommer inte på någon, men den karaktär som passar in på min beskrivning hade jag valt!
2. Vem är din bokpojkvän/crush?
Jag har ingen, förutom min egen man och han är turligt nog ingen bokkaraktär.
3. Har du någonsin älskat en karaktär och sedan börjat hata hen?
Jag älskar och hatar Dolores Umbridge, ur Harry Potter, på samma gång. Hatar henne oms person, men älskar hur hon är en bra karaktär.
4. Vilka två karaktärer vill du se som ett par?
Inga speciella. Jag brukar inte fundera kring det.
5. Vilken bokserie är din favorit?
Harry Potter, om ni inte lyckats räkna ut det.
6. Vilket är ditt favoritsoundtrack vid bok till film?
Hedwigs theme.
7. När började du läsa?
Jag tror jag var runt sex eller sju år då jag lärde mig läsa, men innan dess tog jag till mig sagor och liknande via sagokassetter. (Minns ni "När ni hör det här ljudet *pling*. Då är det dags att vända blad.?)
8. Vilken serie saknar du/önskar att det fanns en fortsättning på?
Jag saknar Heartland, men det beror främst på att jag saknar känslan jag fick när jag var yngre och läste den.
9. Vilket Hogwartshus tillhör du?
Jag är en stolt Ravenclaw!
10. Vad anser du är goda kvalitéer i en bok?
Jag är kinkig med språket i boken! En riktigt kvalitativ bok har en genomarbetat språk, så enkelt är det.
11. Vilket bokcitat är ditt favoritcitat?
Jag har inget favoritcitat, men ett som jag gillar är något som Hagrid säger (det var det där man Harry Potter...)
"No good sitting worrying about it. What's coming will come, and we'll meet it when it does."
12. Vem är din favoritförfattare?
Michelle Magorian!
13. Vilket är ditt favoritomslag?
Omslaget till Palimpsest.
14. Action eller romantik?
Jag är nog mer år romantik-hållet.
15. Vart tar du vägen när något ledsamt händer?
När något ledsamt händer i en bok? Läser vidare. När något ledsamt händer i livet? På hästryggen, eller till min man och dotter.
16. Hur lång tid tar det för dig att läsa en bok?
Allt från fyra dagar till två månader, det beror på hur mycket lästid och läsro jag har.
17. Hur lång är din sorgeprocess efter en avslutad bok?
Ungefär två minuter.
18. Vilken är den sämsta boken i din bokhylla?
 Jag tror det är Madame Bovary av Gustave Flaubert. Den boken tilltalade mig inte alls.
19. Vad attraheras du av i en karaktär?
Jag attraheras inte av karaktärer, sorry to tell.
20. Vad attraheras du inte av i en karaktär?
Se svar på förra frågan.
21. Varför började du dela med dig av böcker på sociala medier?
För att jag inte har något bättre för mig, haha. Jag började på youtube och saknade då bokpratare på svenska. När dottern kom kände jag att jag inte hinner filma och redigera längre, utan startade då upp bloggen och fortsätter dela med mig av bokprat i skriven form i stället.
22. Nämn en läskig bok.
It av Stephen King (tror jag, jag läser inte läskiga böcker...)
23. Vilken är den senaste boken som fick dig att gråta?
Ingen aning, jag kan inte minnas.
24. Vilken är den senaste 5-stjärniga boken du läste?
Den glömda trädgården av Kate Morton.
25. Vilken bok har finast titel?
 Idag: Konsten att höra hjärtslag.
Men jag kan lova att detta förändras från dag till dag.
26. Vilken är din senast lästa bok?
Hjärtats bokhandel - Veronica Henry
27. Vilken bok läser du just nu?
Harry Potter och den flammande bägaren, illustrerad. Samt Vid hägerns skarpa skri.
28. Vilken bokkaraktär har du alltid velat prata med?
Hur fint hade det inte varit att få sätta sig ner och prata med William Beach, ur Godnatt, Mister Tom.
29. Vilken författare har du alltid velat prata med?
Jag hade gärna tagit ett samtal med Fredrik Backman.
30. Vad äter du helst när du läser?
Choklad går ofta hem hos mig.
31. Vilken bokvärld vill du helst leva i?
En snäll värld. Kanske den magiska värld som är i Harry Potter nitton år senare? Jag vet egentligen inte, för jag trivs så bra i min egen.
32. Vilken bokvärld vill du inte leva i?
Narnia, när häxan styr!
33. När luktade du senaste på en bok?
Jag tror det var tidigare idag, eller möjligtvis igår.
34. Vilken är den konstigaste förolämpningen du läst i en bok?
Tråkigt nog har jag inte lagt någon konstig förolämpning på minnet.
35. Vilken är den bästa romantiska bok du läst?
Hmm. Troligen någon av alla feelgood jag lyssnat på, men ingen som satt tillräckligt djupa spår för att jag ska komma ihåg den.
36. Är du en skribent?
När det kommer till blogginlägg och tentor/uppsatser så är jag det, men inte annars.
37. Vilken position skulle du ha i quiditch?
Jag hade varit Madamde Hooch, alltså domare.
38. Vilken är den bästa raggningsrepliken kopplad till en bok?
Ingen! Alla som gillar läsning vet att tystnad är det bästa sättet att få någon att falla för en. Eller möjligtvis;
"Vill du ha en kopp te till boken?"
39. Har du använt den?
Haha, nej!
40. Vilken är den bästa fanskaran?
Potterheads.
41. Hur många böcker äger du?
 Någonstans mellan 750-800 olika typer av böcker har vi i vårt hushåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar