tisdag 3 december 2019

Vad är en bra karaktär?

Tisdag och egentligen tisdagstrio, men jag har inte hunnit fixa med det utan här kommer istället ett inlägg om bra karaktärer i en bok. Jag satt nämligen och funderade kring det där med bra karaktärer i en bok. Vad utgörs en bra karaktär? Är en bra karaktär per automatik en karaktär som jag tycker om?

För att svara på min första fundering, vad en bra karaktär utgörs av, så är svaret för mig djup! Jag anser att en bra karaktär en den karaktär som man får veta mycket om. Med mycket menar jag framför allt psykologiskt och mentalt. För mig är det inte lika viktigt att få veta karaktärens utseende som dess tankegångar, resonemang, åsikter och bakgrund. En bra karaktär är en karaktär vars väsen blir levande framför mina ögon och som jag kan känna med, eller känna för på ett eller annat vis. En bra karaktär en den karaktär i boken som får mig att känna saker.

Detta resonemang leder mig sakta in på huruvida en bra karaktär per automatik är en karaktär som jag tycker om och för mig finns det inget lika med tecken mellan bra och omtyckt. Det första exemplet som dyker upp i mitt huvud är Dolores Umbridge i Harry Potter. Det är en bra karaktär, hur hon är skriven och framställs, men det är inte en karaktär som jag gillar.

Vad är en bra karaktär enligt dig?

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Om det inte är det viktigaste, vad är det då som är viktigt för dig för att du ska anse att karaktären är bra?

      Radera
  2. Jag håller med dig. En bra karaktär behöver inte vara en jag tycker om. Jag AVSKYR Umbridge, jag blir nästan arg bara av att tänka på henne, men hon är en riktigt bra skriven karaktär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ändå lite intressant, hur en karaktär man verkligen avskyr ändå kan vara bra. Samtidigt är det därför karaktären är bra, för att den upplevs så verklig genom det skrivna att man kan känna något gentemot den.

      Radera