måndag 2 december 2019

Recension: The Hate U Give

Titel: The Hate U Give.
Författare: Angie Thomas.
Förlag: Natur & Kultur.
Sidantal: 446.
Handling:
Mina föräldrar har inte lärt mig att vara rädd för polisen, bara att vara smart när man är i närheten av en. De har sagt att det inte är smart att röra sig när en snut har ryggen mot en.
Men Khalil gör det. Har går till förardörren.
Det är inte smart att göra plötsliga rörelser.
Men Khalil gör det. Han öppnar dörren.
"Starr, är du okej...?"
Pang!
Ett. Khalils kropp rycker till. Blod skvätter från hans rygg. Han håller fast i dörren för att hålla sig upprätt.
Pang!
Två. Khalil flämtar.
Pang!
Tre. Khalil ser på mig, chockad.
Han faller till marken.
Ett öronbedövande skrik väller fram ur mitt inre, exploderar i min strupe och använder varenda kubikcentimeter av min kropp för att höras.

Den här boken fick mig att känna väldigt mycket. Under min läsning kände jag mig frustrerad, men jag skrattade också högt. Författaren har lyckats med konsten att göra en lättläst bok, men ändå låta boken handla om ett tungt ämne.

Jag upplever att jag är något fel målgrupp för boken, då jag har svårt att förstå och se allt som händer mellan raderna. Det är så mycket som för mig är osynligt att jag ibland missar viktiga delar av handlingen.

Jag älskar Starrs mammas livsläxor som dyker upp lite här och var i boken. I det stora hela så gillade jag verkligen att läsa om Starr och tycker att Thomas lyckats med en riktigt, riktigt bra bok! Det som är tråkigt med den är att den tappar en del av sin charm i och med att den är översatt. Vem vet, kanske tar jag upp den på engelska någon gång. Vi får se.

Har du läst THUG?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar