onsdag 13 november 2019

Recension: Barfotaflickan.

Livet med bebis är intensivt, speciellt då bebis inte mår bra. Det är inget allvarligt, utan en riktigt envis förkylning som inte ger med sig och istället ger en närhetskrävande dotter. Därför blir inläggen här på bloggen där efter. Jag tänker att ni ändå har förståelse för det. Idag tänker jag bjuda på en recension, det var ändå ett tag sedan sist.

Titel: Barfotaflickan (Del 8 i serien om Cecilia Lund)
Författare: Katerina Janouch
Förlag: Piratförlaget
Sidantal: 453
Handling:
Barnmorskan Cecilia Lunds liv har tagit en ny vändning. Hon fyller 40 och lever nu varannanveckasliv i egen lägenhet och har blivit rekryterad till en exklusiv förlossningsklinik i city. Barnen har blivit äldre och Cecilia satsar mer på sitt arbete.

En natt kommer en papperslös tiggarkvinna in på förlossningen. Hon föder en pojke men dagen efter försvinner hon spårlöst. Ingen vet vart hon tagit vägen och varför hon lämnat kvar sitt nyfödda barn.

Samtidigt sker en rad dramatiska händelser i Cecilias familj. Sonen Marcus drabbas, så även systern Maria. För Cecilia och Johns del väntar stora utmaningar i föräldraskapet.

Men trots stress och personliga vedermödor kan Cecilia inte få den försvunna mamman ur huvudet. Engagemanget i tiggarfrågan tar henne ut i offentlighetens ljus - och spåren efter kvinnan leder snart i en oväntad riktning.

Både privat och i sitt yrke stöter nu Cecilia på svåra frågor som rör människors värde. Hur mycket kostar egentligen ett liv - och är alla människor verkligen lika viktiga i ett samhälle där allt kallare vindar blåser?

Åttonde delen om Cecilia Lund och jag plöjer denna boken som jag gjorde med de tidigare böckerna i serien. Denna serie är gjord för att plöjas. Får jag bara tid till att läsa några sidor, så är boken dålig men när jag får 1,5h ostörd lästid så är det en perfekt bok. Jag kan inte förklara varför, men den kräver att plöjas.

Janouch lyfter alltid samhällsproblem i sina böcker om Cecilia Lund, så även i denna bok. Dock upplever jag invandrardebatten något krystat. Det är också andra problem som får ta plats, till exempel mobilanvändande och sociala medier. Jag får känslan att Janouch vill få in så mycket som möjligt, på så lite skrivyta som möjligt och därför blir min känsla att det är just krystat.
 
Trots delar i boken som jag har svårt för, så förstår jag vad Janouch vill få fram när hon skriver om den problematik hon valt att skriva om. Jag tycker, i det stora hela, att Janouch åter igen har gjort ett bra jobb när hon låter oss följa Cecilias liv och letar du efter något lättläst, men ändå spännande, så kan jag rekommendera denna serie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar