torsdag 7 november 2019

Torsdagstag: Second time around.

Denna veckas boktag kommer handla om att köpa böcker second hand.

1) Do you buy second hand books?
Hittar jag en bok som jag vill ha, så handlar jag second hand. Jag hade en period, för ungefär två år sedan, då jag handlar sjuka mängder böcker just second hand, men  numer köper jag endast böcker som jag faktiskt är intresserad av att läsa.
2) What is / was your latest purchase?
När det kommer till second hand, så tror jag att senaste boken var "Onkel Toms Stuga", men jag är inte helt säker.
3) What condition do you find acceptable? ie, tatty or not tatty etc
 Jag vill ha mina second hand böcker i hyfsat bra skick. Hur slitna de får lov att vara beror helt och hållet på hur gammal boken är. Är det en bok från 50-talet så är mer slitage acceptabelt än en nyutgiven bok.
4) After you have read said book, do you keep it for a re read or re donate it?
Är boken bra, så sparar jag den, men är det en bok som inte riktigt faller mig i smaken så får den åka tillbaka till second hand butiken.
5) Do you have a favourite place you like to go to, when looking for second hand books?
Framför allt så går jag till vår lokala second hand för att leta böcker, men jag använder mig också av bokbörsen.se.
6) Hardback or Paperback, do you have a preference?
Jag föredrar inbundet, vilket jag egentligen alltid gjort. Det som är så bra med second hand är att man kan hitta inbundna böcker till riktiga vrakpriset! Vår lokala second hand brukar sälja inbundna böcker för 15 kronor, vilket gör mig lycklig.
7) Have you found any real gems?
Jag hittade Björnstad second hand, för 20 kronor, vilket för mig var ett riktigt fynd! Sedan har vi även hittat fulla band av olika klassiker/författare som jag och mannen köpt hem för att de är estetiskt tilltalande och således fynd för oss.

Brukar du handla böcker second hand?

2 kommentarer:

  1. Så mysigt att gå och kolla böcker secondhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Ibland hittar man någon bok man inte ens visste existerar, men som träffar en rakt i hjärtat.

      Radera