tisdag 5 november 2019

Tisdagstrion: Fåglar.

Tänk att tisdag kommer även denna vecka. Jag tar en paus i att ta hand om sjukt barn och har lyckats knåpa ihop en trio på temat fåglar, som Ugglan & Boken utmanar oss i. Det är trots allt Mårtensafton på söndag, så temat är perfekt denna vecka!

 Första boken jag tänkte på när jag läste detta tema var "Fantastiska vidunder och var man hittar dem". I denna skönhet till bok hittar vi annorlunda typer av fåglar, som finns i den magiska världen.

 Självklart behöver "Nya gröngölingsboken" vara med i detta tema! Det är trots allt Knatte, Fnatte och Tjatte som är med i boken och lär oss om vildmarken och vilka bättre kan representera fåglar?
I "Det lilla bageriet på strandpromenaden" får vi lära känna lunnefågeln Neil, som är en karaktär som jag älskar. Fler lunnefåglar till folket!

29 kommentarer:

  1. mysiga böcker, lunnefåglar är intressanta, har inte sett i verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller sett lunnefåglar i verkligheten, men de är otroligt söta att titta på.

      Radera
  2. Roligt att du både har fantasifåglar och Knatte, Fnatte och Tjatte med i fågeltrion.

    SvaraRadera
  3. Fantastiska vidunder och var man hittar dem har jag inte läst, bara sett filmen och den gillade jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just denna bok är som ett uppslagsverk av olika vidunder, riktigt rolig bok.

      Radera
  4. JA! Lunnefåglar är typ bland det häftigaste! (Och i min familj kallar vi mobiltelefonen för Gröngölingsboken numera, eftersom den har svar på allt :)

    SvaraRadera
  5. Neil var ju helt underbar! Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  6. Hej Heffa! Alla gillar lunnefågeln Neil! Och gröngölingarna var väldigt poppis en period när ungarna var i "rätt" ålder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Häxan! Neil är väldigt lätt att gilla! Och jag väntar med spänning på att min dotter ska bli större och se om hon fastnar för gröngölingarna.

      Radera
  7. Knatte, Fnatte och Tjatte - jag gillar hur du tänker :-)

    SvaraRadera
  8. Jag har bara sett filmen Fantastiska vidunder (båda filmerna faktiskt) och gillade den/dem.

    SvaraRadera
  9. Tänk att jag hade helt glömt bort lunnefågeln Neil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också glömt honom, om det inte vore för att en kompis pratade om boken nyligen.

      Radera
  10. Trevlig trio. Har endast läst Lilla bageriet.

    SvaraRadera
  11. Så fiffigt att få med knattarna :D

    SvaraRadera
  12. Har inte läst någon av dina böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullt förståeligt. Så många böcker det finns att läsa i världen.

      Radera
  13. Smart med Gröngölingarna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får den trötta mamma-hjärnan till det. :)

      Radera
  14. lunnefåglar och gröngölingar är ju trevligt. vidundren är väl inte så gulliga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget som säger att fåglarna var tvungna att vara gulliga. Dock finns det vidunder som är just gulliga, i alla fall i min mening.

      Radera
  15. Gröngölingsboken... väcker minnen, tror det bestämt fanns något sådant jag läste som liten också... med undantag för "Nya" då förstås. ;)

    SvaraRadera