måndag 18 november 2019

Recension: Tusen gånger starkare.

Titel: Tusen gånger starkare.
Författare: Christina Herrström
Förlag: Månpocket/ Bonnier Carlsen
Sidantal: 217
Handling:
Saga var fri. Fri från allt. Först älskade vi henne. Sedan älskade vi henne ännu mer. Hon förändrade allt. För oss alla. Varande en. Hon blev ett hot. Och ett löfte.

Signe är 15 år och går i inian. I klassrummet är hon nästan osynlig. Det är killarna som dominerar. Men en dag kommer en ny elev till klassen: saga, en tjej med självförtroende och styrka. Hon är tusen gånger starkare än de andra och vågar ta plats på samma sätt som killarna. Signe och de andra blir nyfikna, saker och till förändras i klassen. Men till vilket pris?
 

När mitt tonårs-jag läste denna boken för första gången så blev jag blåst av stolen och älskade berättelsen om Signe och Saga något enormt! Saga blev, precis som för tjejerna i boken, något av en idol för mig. Jag ville bli som hon. Och det blev jag.
 
Mitt i tonåren ansåg jag att alla i skolan borde läsa denna boken, idag tänker jag annorlunda. Idag anser jag att alla lärare bör läsa om Signes klass och tillsammans, i lärarlaget, diskutera vad som var bra i boken, vad som gjordes fel i boken och hur lärarnas egen skola ser ut i förhållande till bokens.
 
Herrström belyser ett problem som finns i skolans värld och hon gör det på ett käft-smälls vis. Det är en bok som lyfter många olika problematik i skolan, såväl elever som lärare får en smäll på fingrarna och jag älskar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar