onsdag 20 november 2019

Recension: The Martian - Ensam på Mars.

Titel: The Martian - Ensam på Mars.
Författare: Andy Weir
Förlag: Bookmark
Sidantal:447
Handling:
Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas astronauten Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever - i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne och en ännu större portion självironi ger sin Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö. Målet är att en dag kunna återvända hem.

JAG ÄLSKAR DEN HÄR BOKEN!!!!

Första gången jag läste boken var som ljudbok, tillsammans med min man. Och som vi skrattade! Watney har en sådan självdistans och berättar om allt han råkar ut för med en gigantisk nypa självironi. Detta tilltalar mig något enormt och jag kan inte låta bli att skratta åt mycket av det som händer i boken.

Trots att boken innehåller mycket fysik- och kemisnack, som jag inte alls förstår, så är det lätt att följa med. Som läsare behöver man inte förstå den kemiska sammansättningen av vatten för att förstå att Watney har kommit på något revolutionerande.

Vill du skratta tillsammans med universums roligaste marsian, så måste du läsa den här boken!

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera