tisdag 17 september 2019

Tisdagstrion: Krig & Fred

På lördag, den 21 september, är det den internationella fredsdagen. Detta vill Ugglan & Boken belysa genom att låta veckans tisdagstrio bestå av krig & fred. Jag hittade tre böcker i bokhyllorna, som jag väljer att passa in på detta tema.



Först ut är Percy Jackson - Född till hjälte skriven av Rick Riordan. I fem av fem böcker pågår det någon form av krig och vi får även läsa om fred. Här pratar vi om fiktivt krig och fred.

Bok nummer två i veckans trio frå representeras av Harry Potter och Dödsrelikerna av J.K Rowling. Även denna bok utgörs av ett fiktivt krig, slutstriden på Hogwarts och den fred som råder efteråt.

Jag vill avsluta denna trio med Boktjuven av Markus Zusak. En bok som utspelar sig i Tyskland, år 1939. Mer krig än så kan det inte bli och detta krig får aldrig glömmas. Därför är denna bok värd att ha med och belysa under detta tema! Helt klart den viktigaste boken i denna trio.

28 kommentarer:

  1. Boktjuven har jag läst. Gripande. Jag hade faktiskt tårar i ögonen på slutet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en vacker och gripande bok. Jag förstår dina tårar i slutet.

      Radera
  2. Zusaks bok är oläst i mitt bibliotek, Poter har jag bara sett filmatiserad.

    SvaraRadera
  3. Boktjuven och Percy Jackson vill jag verkligen läsa! :D Som tur är har jag Percy-serien redan i hyllan och väntar. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Percy Jackson är riktigt härlig! Även om Riordan har blivit en duktigare författare i senare böcker.

      Radera
  4. Boktjuven hade jag också med, den är fantastiskt bra.

    SvaraRadera
  5. Har läst alla tre :) Men min inspiration till trion den här veckan tog slut så jag hoppade över den helt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns inte inspirationen, så är det lika bra att göra något annat. :)

      Radera
  6. Jag har inte läst någon av böckerna men Boktjuven är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  7. Boktjuven har jag läst. Den där Harry Potter har jag kvar att läsa. Har inte läst något av Percy Jackson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du spännande Harry Potter framför dig!

      Radera
  8. Boktjuven var väldigt bra. Percy Jackson läser min äldste, men jag har inte testat själv. Av Harry Potter har jag bara läst de fyra första, men jag borde ta upp serien igen. Tack för påminnelsen :)

    SvaraRadera
  9. har endast läst Boktjuven. Harry Potter har jag ju hört talas om men Percy Jackson känner jag inte igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att du hört talas om Harry Potter, det är svårt att missa den.

      Radera
  10. Boktjuven gillar jag! Och jag är väldigt förtjust i Harry Potter också :-)

    SvaraRadera
  11. Jag tog också med en bok om ett fiktivt krig!

    SvaraRadera
  12. Bra förslag, jag ha läst Boktjuven så klart.

    SvaraRadera
  13. Boktjuven har jag läst, Harry Potter har jag bara sett på film men har faktiskt köpt böckerna nyligen.

    SvaraRadera
  14. Harry Potter ja, den var ju klockren i det här temat!

    SvaraRadera