tisdag 3 september 2019

Tisdagstrion: Kvinnlig vänskap.

Det är åter igen tisdag, vilket innebär att det är dags för Ugglan & Bokens tisdagstrio. Denna veckan är temat kvinnlig vänskap.

Först ut blir Johanna Thydells bok "i taket lyser stjärnorna". Den vänskap jag tänker på här är den som uppstår mellan Jenna och en av karaktärerna. Vid första anblick är det en oväntad vänskap, men den känns samtidigt så självklar.

Systrarna Cahill, i Jessica Spotswoods serie står för en väldigt fin vänskap. Eller är den verkligen så fin som den framstår vid första anblick?

I boken Du och jag och vi får vi lära känna fyra kvinnor, vars enda gemensamma nämnare är att de har häst i samma stall. Detta är också en form av vänskap, som kan växa på väldigt många sätt.

24 kommentarer:

  1. Du och jag och vi har jag nog inte ens hört talas om! Är den bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte mycket om den. Den är en hästbok, för vuxna, vilket jag föll pladask för. Så kan inte svara för om en icke häst intresserad skulle gilla den.

      Radera
  2. tack för nya titlar, vänskap är trevligt tema.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen. Ett trevligt och viktigt tema.

      Radera
  3. Älskade I taket lyser stjärnorna när jag läste den som tonåring när den kom ut. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade också den. Lite rädd för att läsa om den i vuxen ålder, även om jag gärna vill göra det.

      Radera
  4. Jag har inte läst någon av dessa, tror inte jag känner till dem sedan tidigare heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vilken ynnest att få upptäcka nya böcker.

      Radera
  5. Känner inte till någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Thydell känner jag till, men inte de andra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just denna boken av Thydell, eller som författare överlag?:

      Radera
  7. I taket lyser stjärnorna har jag faktiskt aldrig läst. Känns som en sån där bok jag vet så mycket om att jag tror att jag har läst den, men så är det ju inte :-) Borde nog göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är värd att läsa, då den är fin på så många sätt.

      Radera
  8. Har läst de två första på din lista.

    SvaraRadera
  9. I taket lyser stjärnorna har jag hört talas om men jag har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en sådan bok som många har hört talas om.

      Radera
  10. Jag kände inte igen några av dina böcker. Kul med nya titlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul med nya titlar! Det är ganska fantastiskt att man fortfarande kan få upptäcka titlar man inte hört talas om tidigare.

      Radera
  11. Tack för tips. Kände bara till den första!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du fick höra talas om lite nya böcker. :)

      Radera