torsdag 19 september 2019

Torsdagstag: The Animal tag.

Denna veckas tag hittade jag inne hos Vargnatts bokhylla. Jag är en djurälskare, så att göra en booktag om just djur är perfekt!

1. An animal that only comes up for air, the whale.
What is a book you only put down if you had to?
Den enda bok jag kan tänka på här är Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian. Det är den bok som drar in mig och håller mig kvar från första ord till sista punkt.

2. Beautiful but scary, the lion.
What is a great book that intimidated you at first?
Jag blev skrämd av Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón när jag fick den hemskickad av Victoria. Men när jag började läsa, så visade den sig vara otroligt vacker.

3. Every kid's favorite, the goldfish.
What is your favorite children's book, or favorite book as a child? 
Som liten tyckte jag mycket om att läsa Flyga för livet! som är skriven av Veronica Wägner. Detta är första boken i en kvartett som handlar om Jonas och hans flygande faster Rita.

4. "I've got a big head, and little arms!" The T-rex.
What is a book that is strong in some areas, but weak in others?
En droppe midnatt av Jason TImbuktu Diakité är en viktig bok till ämnet sätt, men den når inte hela vägen fram då det är brister i hur väl genomarbetad den här. Den blir ofta väldigt spretig i sitt berättande och är därför, för mig, svår att ta till mig.

5. Spider- nope nope nope nope nope nope
A book you have no intention of going anywhere near.
Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij. Jag har noll intresse av att läsa hans bok.

6. The animal that repeats others, the mockingbird.
What's your favorite adaptation or retelling?
Jag tycker riktigt mycket om Ett hov av taggar och rosor av Sarah J. Maas som ska vara en retelling av Skönheten och Odjuret.

7. The laughing hyena.
A book that kept you laughing.
Det är sällan jag skrattar i böcker, men The Martian av Andy Weir är en bok där jag skrattade högt flertalet gången! Speciellt ljudboken är underbar att lyssna till.

8. Momma bear!
A book with a fierce female character.
Jag har en kärlek till Polly som är huvudkaraktären i Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan. Polly är inte häftig och grym ur en väldsam aspekt, men jag tycker att hon är det på så många andra plan att hon helt klart förtjänar att få utmärkelsen mammabjörn!

9. The horrible, hateful cat.
A book you despise.
Först och främst, URSÄKTA?!?!? Katter är inte värda att hata.....
De andra av Nils-Petter Lööf. När jag läste den boken så var jag ås upprörd över språket och hur författarens åsikter starkt lyste igenom. En berättelse som kunde blivit bra, men som var så otroligt dåligt skriven att jag fick panik.

10. Man's best friend...the DOG!
A book by someone you know.
Vad jag vet så har jag ingen bok som är skriver av någon som jag känner. Jag går alltså bet på denna frågan, vilket är lite tråkigt. Menmen, så är det ibland.

2 kommentarer:

  1. Åh The Martian glömde jag, den hade jag också kunnat svara på den frågan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade velat ha den på bästa retelling också. Den är trots allt en robinsonad. Men kände att det främst fått mig (och mannen) att asgarva.

      Radera