tisdag 24 september 2019

Tisdagstrion: Verklighetsflykt.

Denna veckas tisdagstrio hos Ugglan & Boken är riktigt härligt! Temat är nämligen verklighetsflykt och vad passar bättre än böcker? Läser vi inte, allihop, för att fly lite från verkligheten?


Vi börjar med Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams, där huvudkaraktären har flytt verkligheten så länge, att han till slut måste fly på ännu större vis. Ni som har läst den förstår vad jag menar, ni som inte har läst den har en rolig bok framför er.

Bok nummer två är sju böcker i en, nämligen Berättelsen om Narnia av C.S. Lewis. Huvudkaraktärerna i denna boksamling får verkligen uppleva en verklighetsflykt, om än till en annan verklighet

Sista boken utgörs av en bok som jag använder för att fly min verklighet, eller använde. Hemlängtan av Michelle Magorian är lika varm och älskvärd som Godnatt Mister Tom, så när jag fick denna bok i händerna första gången så blev den min trygghetsbok när jag ville fly från min egen verklighet.




26 kommentarer:

  1. Adams bok vill jag verkligen läsa, måste försöka få tag på den. Blev nyfiken på den sista boken också. Underbart att ha sina egna trygghetsböcker. :D

    SvaraRadera
  2. Narnia är verkligen underbar verklighetsflykt!

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Finns alla dessa böcker i din makes bokhylla, eller syftar du till någon specifik av böckerna?

      Radera
  4. Liftarens guide har bägge barnen läst och de verkade verkligen gilla den

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Jag provade "Liftaren guide" men det var inte en bok för mig. Tack för tips m de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liftarens guide till galaxen är speciell, så jag kan tänka mig att man antingen gillar den, eller så gillar man den inte.

      Radera
  6. Liftarens guide har jag inte lyckats bli vän med, men jag ska göra ett nytt försök för jag tycker att jag borde gilla den. Av Narnia har jag bara läst ett par böcker, jag borde läsa hela serien. Filmerna är ju trevliga, dem har jag sett med barnen. Magorians kände jag inte till. Har läst Godnatt Mister Tom, som ju är helt fantastisk. Stod faktiskt och höll en annan titel av henne på loppis igår, men det blev inte att jag köpte den. Jag borde verkligen läsa något mer av henne, kanske ska ta Hemlängtan då. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är bara vän med första boken i serien Liftarens guide till galaxen.
      Just Hemlängtan tycker jag är lika fantastisk som Godnatt Mister Tom, eller i alla fall väldigt nära.

      Radera
  7. Narniaböckerna ja! De har betytt en del för mig och mina barn.

    SvaraRadera
  8. Narnia och Liftarens guide är ju underbara böcker. Hemlängtan har jag aldrig hört talas om men den verkar bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dem och jag kan verkligen rekommendera Hemlängtan.

      Radera
  9. Narnia har jag precis samma bok och den ska läsas snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att den samlingsutgåvan är väldigt fin.

      Radera
  10. Narnia tillhör nog allmänbildningen att ha läst. Tyvärr har jag inte läst någon av böckerna i den serien.

    SvaraRadera
  11. Narnia var nära att komma med i min trio. Läste hela serien för bara några år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det många år sedan jag läste dem, men tidsnog kommer jag göra det igen.

      Radera
  12. har endast läst Narnia - böckerna. Magorian känner jag till. Adams försökte jag lyssna på när den gick som radioteater.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ingen aning om att Adams gått som radioteater. Vad spännande!

      Radera
  13. Vilken bra trio! Den där Magorian-boken blev jag nyfiken på (de andra är jag bekant med, men Liftaren kommer jag nog aldrig tt ta mig igenom).

    SvaraRadera
  14. Douglas Adams bok läste jag senast i år... väldigt fantasifullt och roande! :)

    SvaraRadera