onsdag 30 oktober 2019

Ett inlägg om läsning.

Ibland funderar jag över varför jag dras till böckernas värld och hur det kan komma sig att jag så lätt blir fast i den världen. Jag har inget konkret svar, men tänker ändå spåna lite kring det. Jag varnar redan nu att att mina tankar kan vara svåra att följa, då bebis tagit mycket energi idag.

Jag tror att jag läser för att få uppleva saker jag aldrig kunnat uppleva i den verkliga världen. Tack vare böckerna så har jag fått uppleva och upptäcka Narnia, jag har fått vara med under 2:a världskriget, jag har fått testa på att arbeta som barnmorska, jag har fått veta hur det känns att förlora sin mamma till cancer och så oändligt mycket mer. Att få uppleva dessa berättelser, utan att det är jag som utsätts för allt är på något sätt skönt. Jag behöver inte ta hand om sorgen efter en förlorad förälder, jag behöver heller inte leva med stressen som barnmorska och jag behöver inte vara mitt i världskriget, men jag får ändå reda på hur det skulle kännas. Vilket är något jag uppskattar enormt!

Jag läser också för att jag älskar språket. Jag älskar att ta till mig av författares förmåga att leka med ord. Som läsare tilltalas jag allra mest av ett vackert, nära på poetiskt, språk. Samtidigt orkar jag inte ha den typen av språk i alla böcker jag läser.

Igår försökte jag förklara för min man om skillnaden mellan den femma Björnstad har fått i betyg och den femma Den glömda trädgården fått i betyg. Björnstads femma baseras på språket och de känslor språket förmedlar. Det är ett vackert, men vardagligt språk, jag bad min man tänka sig sina arbetskläder (han arbetar på kontor och går ofta klädd i jeans och en snygg tröja) sådär casual, men inte fullt. Den glömda trädgårdens betyg grundar sig också i bokens vackra språk, men här handlar det snarare om vacker som en bal- eller bröllopsklänning. Ett språk som är underbart, men inte något man vill ha varje dag.

Sedan läser jag, självklart, för avkoppling. Finns det något mer avkopplande än att för en stund få stänga av omvärlden och sväva iväg till något helt annat?!

Varför läser du?

4 kommentarer:

  1. Spännande. Jag tror att det finns två olika anledningar till att jag läser. Den första är för avkoppling, här hamnar alla spännande fantasy- och sci-fi-böcker som jag är intresserad av. Som jag läser helt och fullt bara för nöjes skull. Den andra är att lära mig och förstå olika saker. Det kan vara allt från historiska romaner, fack-böcker och klassiker till böcker om tragiska människoöden, biografier och spekulativa tankeexperiment. Det allra bästa är om de här två anledningarna går ihop, när en bok både är ett nöje att läsa och lär mig något ohyggligt intressant men det händer inte så ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt med dig på tanken om avslappning. Där läser, eller framför allt lyssnar jag på feelgood-romaner. Speciellt då jag nattar dottern.
      Jag tror att jag undermedvetet också läser för att lära mig saker, men att det inte är där jag lägger mitt största fokus. Och jag förstår helt klart vad du menar med att det bästa är när du hittar en bok med båda sakerna i sig!

      Radera
  2. Precis som du säger så är det för att uppleva sådant jag aldrig kommer uppleva. Nya världar, träffa karaktärer som jag kan lära mig något av, besöka länder jag inte kommer besöka på riktigt, ta del av sådant som redan hänt i historien. Och samtidigt är det den bästa avkopplingen. När jag gick i KBT så tyckte hon jag pratade med att det var bra att jag läste, för koncentrerar jag mig fullt på en bok kan inte hjärnan dra iväg med tankarna åt håll som skapar ångest. Så det är en avkoppling och en ibland välbehövlig verklighetsflykt de gånger livet blir lite för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar hon du gick på KBT hos! För visst är det bra när hjärnan inte kan fladdra iväg på annat håll. Jag tänker vidare att läsning är ett otroligt bra sätt att träna upp sin koncentration och minne med. Du måste kunna koncentrera dig när du läser och för att förstå slutet av boken så måste du komma ihåg det du läste i början.
      Visst är det lyxigt att kunna få uppleva sådant som vi annars inte kunnat uppleva. Och det hemma i soffan, eller fåtöljen.

      Radera