torsdag 17 oktober 2019

Torsdagstag: LibraryLoves.

Denna veckas härliga tag handlar om bibliotek och hur jag använder mig av biblioteken i min närhet.

1. When did you first go to the library/get a library card?
Oj, jag vara miniliten minns jag i alla fall. Jag skulle tro att jag var runt sju år.
2. How often do you use your library?
 Ofta! När det kommer till kurslitteratur är jag en stor användare av biblioteket. Just skönlitteratur är jag inte lika flitig lånare av, just det går i perioder. För tillfället har vi böcker till dottern här hemma, som är lånade från biblioteket.

3. Have you ever had a late or lost library book?
Försenad bok har jag haft många, många gånger. Oförskämt många gånger kan jag lova, främst innan det blev så smidigt att hålla koll på sina lån via bibliotekets hemsida. Dock har jag inte tappar bort någon bok, mig veterligen.
4. What’s your favourite thing about your library?
Lukten, alla böcker, atmosfären och känslan av att alltid vara välkommen.

5. Are you a browser or do you plan what you’re taking out?
Handlar det om skönlitteratur så råkar det bara bli, i 90% av fallen, medan kurslitteratur har jag en väldigt klar bild av vad jag behöver för böcker.

6. Name a book you took a chance on from the library
Så gott som alla böcker jag läste när jag var yngre! Kan dock inte komma på någon titel i detta nu.

7. What is the best book you read from the library?
Alla hästböcker jag läst och lånat om och om igen! Framför allt serien Heartland älskade jag när jag var yngre och lånade om och om igen, så de får bli min favorit.

8. Have you ever taken the same book out multiple times?
Ja! Både lånat den vid flera tillfällen, med månader emellan, men också lånat om när jag har den hemma. För tillfället är vi inne på tredje låneperioden på dotterns två favoritböcker. (Ja, hon är fem månader och har redan favoriter...)

9. Have you read a good book set in a library?
Vad jag kan komma på har jag inte läst någon bok som utspelar sig i ett bibliotek. Har ni något tips till mig?
10. Have you used your library’s ebook and audiobook options?
Jag har lånat CD-böcker tidigare, men jag gör det inte längre då jag har ljudböcker via andra ställen. E-böcker är inget jag fallit för, så det har jag aldrig lånat.

11. Which is the best library you’ve been to?
Mitt lokala! Ett litet och mysigt bibliotek där jag känner mig som hemma. Eller, hur det biblioteket var innan det gjordes om. Nu är det mer öppet och luftigt, vilket har tagit bort en del av den myskänsla som fanns innan. Det är trots det min favoritbibliotek.
12. What would make you use your local library more?
Att det låg lite närmre mitt boende, men det är mitt eget fel och inte bibliotekets...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar