onsdag 9 oktober 2019

Recension: Eragon.

Titel: Eragon (Del ett i Arvtagaren)
Författare: Christopher Paolini
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidantal: 519
Handling:
Den fattige bondpojken Eragon hittar en vacker blå sten i skogen. Om han säljer den kan kanske hans familj slippa svälta under vintern. Men det blir inte som han hoppas. Stenen, som visar sig vara ett ägg (!), kläcks och en drake föds.
Drakungen får namnet Saphira och hålls hemlig. Pojken och draken talar med varandra genom tankarna och blir de bästa vänner. Och deras öden knyts för alltid till varandra.
Över en natt förändras hela Eragons liv. Han kastas in i en värld av magi, faror och maktkamp. Med bara ett svärd som hjälp och en gammal sagoberättare som vägledare måste Eragon och Saphira färdas genom platser där mörka krafter härskar, i ett imperium som styrs av en kung vars ondska inte har några gränser... 
 
 Jag har hört talas om Eragon i flera år och länge velat läsa serien, men aldrig fått tummen ur. Fören tidigt i år. Och det var ingen besvikelse vill jag lova!

Jag uppskattar hur hela berättelsen kretsar kring Eragon och inte svävar iväg på åttahundra andra spår, vilket ofta sker i nuskrivna fantasyböcker. I denna bok är er Eragons liv vi följer och inte massa andra karaktärer.

Eragon är en bok för den läsare som vill komma tillbaka till fantasyns rötter, vilket jag kan tycka är skönt att göra då och då. Så det ska bli spännande att, någon gång i framtiden, läsa fortsättningen av serien.

2 kommentarer:

  1. Behöver ta tag i att fortsätta läsa om Eragon, för några år sen läste jag den tillsammans högt för min son som godnattsaga och började på bok nummr två men det blev stopp i mitten av den och sen dess har jag tänkt att fortsätta läsningen men det ha rinte blivit av än.

    Till en annan sak, jag har följt dig när du var på booktube och saknar dina videos, men förstår varför du inte har tid att göra det just nu, så det var extra kul att hitta din blogg, som jag inte visste om, förrän jag såg videon hos Lina då du gör hur väl känner jag mina böcker tag.
    Så på tal om tags, så är det en jag gjorde på min blogg i söndags som skulle vara kul att se hos dig med, under min bokresa har jag gjort en hel del andra tags så om du vill ha inspiration så får du gärna kolla in dem.

    Här är den jag tänkte först på (som jag vill se dina svar på)
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/10/min-bokresa-58-boujee-booktuber-tag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du hittat hit! Det är så mycket lättare med skrivna inlägg, än filmade, när dottern kräver uppmärksamhet. Här kan jag lätt få ifrån och komma tillbaka en kort stund senare. :)

      Jag ska också ta tag i att läsa fortsättningen, när lusten faller på. Del två och del tre står i min bokhylla och väntar på att bli lästa. Tids nog!

      Radera