torsdag 31 oktober 2019

Torsdagstag: Because feelings matter.

I fredags la Vargnatts bokhylla upp ett inlägg i vilket hon gör boktagen "Because feelings matter". Denna boktag tilltalar mig väldigt mycket, då vi faktiskt läser för att känna och att då göra en boktag som endast handlar om känslor är magi! Svårt att svara på, men ändå spännande.

1. What book made you feel confident, either about yourself or your life?
 För många, många år sedan började jag läsa "Din gränslösa styrka" av Anthony Robbins och den var till stor hjälp för mig, där jag då var i livet. Den gav mig självförtroende nog att förstå att jag duger och jag är viktig. Det ironiska med boken är att jag köpte den för ett presentkort, som jag fått av min dåvarande pojkvän. Boken fick mig att våga göra slut med nämnda pojkvän. Om han vetat det, så hade han nog ångrat att han gav mig det presentkortet.

2. What book made you feel sympathetic or sympathise greatly with the characters?
 I boken "Gå din väg men stanna" av Johanna Nilsson får vi träffa Hanna som är trettioett år. Hon träffar sin stora kärlek i livet, samtidigt som hon är otroligt sjuk och mörkret inom henne är på väg att äta upp henne. Woow vad jag kände sympati för Hanna och vill krama henne och aldrig släppa taget.

3. What book made you feel anxious?
 "Pojken i randig pyjamas" av John Boyne är en bok som jag kände mig något ängslig när jag läste. Det är nu många år sedan jag läste denna lilla bok, men jag vill ändå minnas att en känsla av ängslan och bekymmer följde mig under min lässtund.

4. What book made you feel annoyed?
Det är kanske två år sedan jag läste boken "Maskernas stad" som är del fyra i serien "Darc Ages - De mörka tidevarven" av A.R Yngve. Detta är en bok som gjorde mig så irriterad, nära på förbannad. Jag märkte tidigt i boken att det var mycket skrivfel i boken, enkla grammatiska fel. Ett exempel är att författaren titt som tätt skrev fel på en och ett. Det var mycket annat som var fel, utifrån svenska skrivregler, så boken var bara störande att läsa.

5. What book made you feel disappointed?
Anthony Doerrs bok "Ljuset vi inte ser" är en bok som dels har vunnit Pulitzerpriset 2015, dels har fått goda recensioner världen över. Jag gav mig alltså på den här boken med höga förväntningar och boken föll platt till marken. Den var okej, men jag förstår inte varför den hyllats så som den har gjorts. En besvikelse för mig.

6. What book made you feel confused?
När jag läste Livet, universum och allting" av Douglas Adams, vilken utgör del tre i serien om liftarens guide till galaxen, så kände mig totalt förvirrad. Denna känsla har sedan följt med genom de resterande tre böckerna i serien. Jag förstår inte vad Adams vill förmedla och känner att han helt klart kunde nöjt sig med en duo, eller kanske en stand-alone.

7. What book made you feel satisfied?
Den senaste boken som fick mig att känna mig riktigt tillfredsställd är "Den glömda trädgården" av Kate Morton. Vilket verk! Språket, berättelsen, karaktärerna, de röda trådarna. Det var magi att läsa denna bok! Recension kommer i nästa vecka!

8. What book made you feel like you could really relate to the main character?
Här står mitt svar mellan två böcker, dels "Eliza och hennes monster" av Francesca Zappia, dels "Fangirl" av Rainbow Rowell. Både dessa böcker handlar om karaktärer som delar av ett fandom, så till den grad att de skriver fanfiction. Jag skriver inte fanfiction och är inte lika stor del av något fandom som Eliza och Cath, men jag känner igen mig i det där med att grotta ner sig i något man verkligen brinner för och låta ens liv kretsa kring det. Samtidigt som jag känner igen mig i att älska fiction så mycket som nämnda karaktärer gör.

2 kommentarer: