torsdag 10 oktober 2019

Torsdagstag: The Boujee booktag.

En ny torsdag och en ny torsdagstag. Här kommer den!

1. What is your average monthly budget for books?
Här tänker jag på litteratur som jag köper för nöjes skull, inte sådant jag köpt för mina studier, för till studierna är budgeten betydligt större. Sådan litteratur som jag köper för eget nöjes skull varierar väldigt mycket från månad till månad och när jag gör stora inköp så är det främst med presentkort, alltså efter jul ellerm in födelsedag. Men jag skulle väl säga att, utslaget över året, så ligger min månadsbudget för böcker på 150-300 kronor.

2. What's the most you've ever spent in a bookstore?
Jag tror att det är när jag köpte den nya utgåvan av Harry Potter och då landade kalaset på 950 kronor, vilket iofs allt var i presentkort. Det är dock den största summan jag kan komma på just nu.

3. Are you willing to pay full price for a brand new release, or will you wait until you have a coupon or there's a sale?
Är det en ny release som jag verkligen vill ha så betalar jag fullpris, utan att tveka!

4. Would you rather buy one new book or several less expensive used copies?
Allt handlar om hur gärna jag vill ha den nya boken, i förhållande till second hand böckerna och vilket skick second hand böckerna är i! Men just nu är jag i en period då jag endast köper de böcker jag verkligen vill ha, oavsett om de köps nya eller second hand. Så här är väl svaret båda?

5. What do you think is a reasonable price for a new hardback book? A paperback? An eBook?
Jag måste medge att jag är en snål person, i grunden. Jag förstår att alla led i bokens framtagande ska ha betalt, men det tänker jag bortse ifrån när jag bestämmer pris. För en inbunden bok tycker jag att 150-170 kronor är rimligt. En pocket kan jag tänka mig att betala 60 kronor för och en e-bok max 50 kronor.

6. Is a signed book worth more to you? How about a first edition?
Den är mer värd i emotionellt värde, men inte rent prismässigt. Dock en första utgåva av nn bok kan jag tänka mig att betala lite extra för.

7. What is your most valuable book (sentimental or actual value)?
Helt klart emotionellt! En bok som är dyr går alltid att köpa igen, även om det kanske tar tid att spara ihop pengarna, men en bok man bundit mycket känslor till går inte att ersätta!

8. Will you pay more for a cover or edition you like better?
Det kan jag utan tvekan tänka mig att göra. Jag och mannen åkte runt 35 mil för att köpa en utgåva av Harry Potter-böckerna som vi verkligen, verkligen ville ha. Den resan blev inte billig, så vi har bevisat att vi är redo att betala för de omslag vi önskar oss.

9. What physical characteristics does a good quality book have?
Den har en stark bindning i ryggen och den är bunden, inte limmad! Omslaget är väl genomarbetat till såväl utseende som val av material. Jag gillar sidor som är mjuka att stryka händerna mot, så det hade den också haft och tjockleken på pappret är någonstans mellan tunt och tjockt.

10. If you won the lottery, what bookish things would you do with the money?
Räknas att åka till Harry Potter studie tour som en boksak att göra för pengarna? Annars hade jag sett till att inte jobba heltid, utan runt 60%, så jag hade mer tid till att läsa.

BONUS: Give us an image (actual or mental) of your dream home library!
Jag vill ha höga bokhyllor, med en stege för att komma upp till översta hyllan. Bokhyllorna och stegen är i mörkt trä, men ger en varm känsla. Jag vill också ha djupa fönsterbrädor, så man kan sitta där och läsa. Självklart är fönsterbrädorna fyllda med kuddar och varma filtar, så det är riktigt mysigt. Utöver det vet jag inte mer.

1 kommentar:

  1. var lite sen med att kolla upp vad du svarade på tagen, men det var kul att läsa dina svar.

    SvaraRadera