tisdag 22 oktober 2019

Tisdagstrion: På resande fot.

Jag tycker alltid det är lika mysigt när tisdagen kommer och det är dags för Ugglan & Bokens tisdagstrio. Denna vecka ger vi oss i kast med temat på resande fot. Roligt tema och det finns så många böcker man kan välja bland!

För mig var Sagan om Ringen ett måste för detta tema! Jag har sett filmerna, men aldrig läst böckerna (trots att vi har fem, nästan sex, fulla uppsättningar ev trilogin...). Här kan vi verkligen tala om att vara på resande fot och en lång resa är det också!

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann är också på resande fot, skillnaden är att Hundraåringen går på en högst frivillig resa, till skillnad från våra hobbitar i sagan om ringen.
Mortal Engines handlar även den om att vara på resande fot. Här handlar det om att antingen kasta sig in i resan, eller dö.

24 kommentarer:

  1. Sagan om ringen har jag förstås läst. Tack för övriga tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Sagan om Ringen. Någon gång ska jag göra det, men den gången har inte kommit ännu.

      Radera
  2. Jag har läst de två första och den tredje vill jag se som film :)

    SvaraRadera
  3. Jag har bara läst Hundraåringen. Antagligen är jag den ende som inte läst Sagan om ringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är inte den enda! Jag är med i samma,liga som du.

      Radera
  4. Svar
    1. har läst Tolkiens trilogi, filmerna fina också.

      Radera
    2. Jag har sett filmerna, utan att minnas speciellt mycket av dem.

      Radera
  5. Sagan om ringen är ju verkligen perfekt! Vilken resa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det med! Där är de verkligen på resande fot.

      Radera
  6. Håller med om att Sagan om ringen är perfekt på det här temat! Mortal engines är jag lite nyfiken på. Tror jag vill läsa böckerna först innan jag ser filmen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt mannen (som läst Mortal Engines) så är första boken riktigt bra och typ ett måste att läsa.

      Radera
  7. Tack för tipsen! Jag håller med dig, Härskarringen är verkligen en resa! (Och inte en jag skulle vilja fara på...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag sluppit göra den resan!

      Radera
  8. Sagan om ringen började jag på x antal gånger innan jag gav upp, Hundraåringen finns oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se vad jag tycker om Sagab om Ringen. Som jag förstått det så är den lite speciell att läsa, med alla sina beskrivningar.

      Radera
  9. Har bara läst Hundraåringen från din lista. Sagan om ringen har jag ldrig lyckats ta mig genom. Älskar filmern dock..

    SvaraRadera
  10. Sagan om ringen är nog världens bästa resebok - den och Bilbo. Hundraåringen väntar i hyllan. Den tredje kände jag inte till.

    SvaraRadera
  11. Jag har också bara sett Sagan om ringen-filmerna, och inte läst böckerna. Får se om jag någon gång kommer att läsa dem. Filmerna var i alla fall fantastiskt bra.

    SvaraRadera
  12. Härliga tips, lyssnade på typ halva boken av den sista :P

    SvaraRadera
  13. Sagan om ringen skildrar verkligen en lång svår resa! Tack för dina tips!

    SvaraRadera
  14. Mortal Engines är jag nyfiken på! Sagan om ringen ett utmärkt val för temat. :)

    SvaraRadera