torsdag 8 augusti 2019

Omslagspärlor 2.

Idag tänker jag presentera er för fler omslagspärlor i mina bokhyllor. Det finns många omslag som jag tycker är otroligt fina och som jag gärna vill visa för er.


Dagens första omslag har jag fallit för på grund av dess färgpalett. Jag gillar hur illustratören av omslaget arbetat med olika nyanser av blått och på så vis skapat en kall känsla. Om det speglar bokens innehåll? Nja. Dock gillar jag den kontrast som, för mig, uppstår av bokens titel och kylan i den blå färgpaletten. Doften av ett hem är för mig doften av värme och nybakat, vilket inte återspeglas i färgen blått.

På omslag nummer två för denna vecka är det återigen färgerna som jag fallit för och den mystik som speglas av dimman i bilden. De dova färgerna på omslaget är så perfekta till bokens innehåll. Jag gillar också hur bokens titel får bryta av resten av bokomslaget och skrika ut vad den heter, även om formgivaren valt att använda en dov klarröd färg, hur det nu är möjligt.

Dagens tredje och sista omslag är älskat av ord- och språkälskaren i mig. Bara tanken på en kropp som är fylld av ord som berättar något får det att pirra i huden. Jag tycker det är så fint!


6 kommentarer:

  1. Det är roligt med fina omslag. Håll utkik på onsdagar efter Boklystens Omslagsonsdag. Boklystens blogg finns här: http://boklysten.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett Boklystens omslagsonsdag. En riktigt trevlig idé!

      Radera
  2. Jag har undrat lite över varför din blogg heter Heffas bokstund, men nu äntligen har polletten trillat ner. Heffaklumpen är ju med på alla dina bilder. Tänk att man ska ha så svårt att fatta ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men när polletten väl faller ner så är det väldigt trevligt!

      Radera
  3. Vindens skugga har verkligen ett så stämningsfullt omslag! Det passar perfekt till berättelsen tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Omslaget speglar verkligen dess handling.

      Radera