tisdag 27 augusti 2019

Tisdagstrion: Livet förr.


En ny tisdag och en ny tisdagstrio hos Ugglan & Boken. Denna veckan ör det eminenta temat livet förr.

Kulla-Gulla utspelar sig i Sverige, under tidigt 1900-tal. Just denna serien läste jag som liten, då jag hittade den bland mammas gamla böcker.

Flicka med pärlörhänge är en bok som utspelar sig kring 1660-talet och är baserad på målning med samma namn. Jag gillar Tracu Chevaliers skrivsätt och har plöjt några av hennes böcker varav alla utspelar sig i forna tider.
Jag kan inte tänka på livet förr, utan att tänka på Anne på Grönkulla. Just boken tilltalade inte mig, men det visar så tydligt på livet förr.

8 kommentarer:

  1. Kulla-Gulla och Anne på Grönkulla är böcker som jag tyvärr aldrig läste som barn. De ansågs ju vara flickböcker...

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt aldrig läst Kulla-Gulla eller Anne på Grönkulla. Dem korsade aldrig min väg när jag var liten men nu som vuxen skulle jag kunna tänka mig att läsa dem. :) Flicka med pärlörhänge har jag heller inte läst men den står i bokhyllan och väntar!

    SvaraRadera
  3. Flicka med pärlörhänge är den enda jag har läst. Tror inte jag skulle fastna för Anne på Grönkulla men ska läsa en annan serie av författaren som jag tror passar bättre!

    SvaraRadera
  4. Har läst Anne på Grönkulla och Flicka med pärlörhänge. Kulla-Gulla har jagt, märkligt nog, aldrig läst.

    SvaraRadera
  5. Både Kulla-Gulla och Anne på Grönkulla har jag läst. Riktigt bra böcker.

    SvaraRadera
  6. Gillar också Tracy Chevaliers böcker! Flicka med pärlörhänge är riktigt bra. Tack för dina tips!

    SvaraRadera
  7. Bra idé att plocka fram barnböcker för livet förr. Det är ju många klassiker som utspelas förr i världen.

    SvaraRadera
  8. Kulla-Gulla känner jag ju igen (syrran hade hela serien), även om jag själv aldrig läste någon av dessa böcker som barn.

    SvaraRadera