onsdag 7 augusti 2019

Recension: Delfin-räddningen

Titel:Delfin-räddningen
Författare: Lucy Daniels
Förlag: B-Wahlströms
Sidantal:154
Handling: Kan delfiner dö av sorg?
Mandy älskar att hjälpa till på delfinariet i Ibis Gardens, en av Floridas stora djurparker. Där finns Bob och Bing, två delfiner som är bästa kompisar och alltid lika glada och busiga. Publiken älskar deras uppvisningar.
Men en dag blir Bing plötsligt ensam i den stora bassängen. Förtvivlat simmar han omkring och letar efter sin vän. Mandy har hört att delfiner kan tyna bort och dö av ren sorg. Hon måste hjälpa Bing att få livslusten tillbaka - men hur?
 
Delfin-räddningen är en bok i den fristående serien "Djur i fara". Alla böcker i denna serie tar upp någon form av problematik kring djur. Det kan vara allt från tjuvjakt till problematiken som finns kring djur i djurparker. Serien riktar sig till yngre barn, vilket märks på språket.

Jag tycker det var mysigt att läsa Delfin-räddningen, då jag (som många andra) någon gång skulle vilja simma med delfiner. Att i denna boken få läsa om livet kring delfiner ökar min önskan att hoppa i plurret med en delfin.

Något jag är kritisk mot är att karaktärerna i boken gör något olagligt, utan att det funderas kring konsekvenserna. Brottet som görs är ett grovt sådant, som uppmuntras av vuxna. Inte okej!

Överlag tycker jag ändå att den mysiga faktorn i boken väger över och skulle helt klart rekommendera denna boken (och resten av serien) till en yngre läsare som älskar djur!

2 kommentarer:

  1. Egentligen tycker jag nog att delfiner är alldeles för kloka djur för att stängas in i ett delfinarium. De är värda friheten i havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket jag helt klart håller med om! Inte bara delfiner, utan djur överlag borde få leva fria.

      Radera