onsdag 28 augusti 2019

Recension: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children.

Titel: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children.
Författare: Ransom Riggs
Förlag: Quirk
Sidantal: 352
Handling: Omständigheterna kring hans farfars död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Bland dess övergivna rum och ekande korridorer inser Jacob att barnen från hans farfars skrönor kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga. Men framförallt står det klart: De underliga barnen är fortfarande vid liv. Illustrerad med egendomliga vintagefotografier ärMiss Peregrines hem för besynnerliga barnen nervkittlande skräcksaga som kryper in under skinnet och stannar där - länge.
 

 


Miss Peregrine's Home for Peculiar Children är årets andra bok på engelska och jag är så stolt över mig själv! Jag ogillar att läsa på engelska, då jag läser långsammare än på svenska. Men just nu har jag inte så mycket lästid över lag, därför spelar läshastigheten mindre roll.
 
Redan från första sidan dras jag in i Jacobs historia och såväl språket som berättelsen är lätt att följa med i, trots att jag läser på ett språk jag inte är van vid.
 
Hela uppbyggnaden av boken är fängslande. Författaren har byggt boken kring gamla fotografier, som finns insprängda här och var i berättelsen. Detta gör att jag upplever ett härligt driv i min läsning. Jag längtar efter tid för att läsa bok två i serien!

2 kommentarer: