torsdag 15 augusti 2019

The Dilemmas of a Book Nerd Tag

Jag hittade en rolig tag hos Vargnatts bokhylla, så jag tog mig friheten att göra den.


Dilemma #1: Book Storage – How do you store and organize your books? 
Först och främst så delar jag på mina lästa och olästa böcker. Sedan har jag böckerna sorterat efter genre, samt vilken ålder boken riktar sig till. Men framför allt så går jag på magkänsla om var en bok ska stå. Min mamma har alltid sagt att jag låter böckerna tala om var de vill stå och det ligger mycket sanning i det. För en utomstående så är delar av min bokhylla ett kaos, men jag hittar i den.

Dilemma #2: Tracking – How do you keep track of what you have read and what books you own? 
De böcker jag äger har jag nedskrivet i ett dokument i excel, det är för att jag och mannen tycker det är roligt. De böcker jag har läst håller jag koll på dels genom hur det är uppdelat i bokhyllorna, men också genom att jag skriver i en bok som heter Min boksamling.

Dilemma #3: Borrow – Do you lend your books out? 
Det är sällan. Jag lånade ofta ut böcker som yngre, men efter att ha fått några skadade så undviker jag det. Bara folk jag vet har samma värdering av böcker som jag har, får låna böcker av mig.

Dilemma #4: Buying – How do you buy or acquire your books? 
Jag köper de böcker jag vill ha, alternativt så får jag dem i julklapp eller present. Det är ofta som jag köper böcker på min lokala second hand.

Dilemma #5: Comments – How do you respond to the “How do you read so much” comment or similar comments? 
Jag säger att jag helt enkelt tar mig tid till det. Att hinna läsa mycket handlar om att prioritera läsningen. Det innebär att jag inte lägger lika mycket tid på andra saker.

Dilemma #6: Next Book – How do you pick your next read? 
När det är dags att välja en ny bok så ställer jag mig framför bokhyllan med olästa böcker och känner efter vad jag är sugen på att läsa denna gången.

Dilemma #7: Travel – How do you pick what book(s) you bring on vacation with you? 
Oj! Det är supersvårt. Självklart tar jag med den bok jag läser för tillfället och sedan tar jag med den bok jag tror mig känna för att läsa som nästa bok.

Dilemma #8: Annotate – Do you write or highlight or mark up your books in any way? 
Är det en bok som jag vet att jag tycker mycket om så kan jag strycka under citat i den, eller sätta små postitflikar i den.

Dilemma #9: New or Backlist – Which do you prefer, new releases or backlist books? 
Jag läser, med glädje, både ock. Jag läser det jag känner för, oberoende av när boken är publicerad.

Dilemma #10: Sequels – Do you read books as they are released for wait for an entire series to be published before reading 1 book?
Med nyare serier läser jag böckerna när de släpps. Är det däremot en äldre serie, så vill jag gärna ha de fler än en bok innan jag börjar läsa serien.

4 kommentarer:

  1. Alltid en utmaning när man ska packa inför resa, så man får med sig rätt böcker och tillräckligt många! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det svårt med resor! Tycker det vore bättre att bara få lov att ta med alla olästa böcker, så är problemet löst.

      Radera
  2. På nummer 1 så är det likadant för mig, det kan se ut som ett kaos för en utomstående, men jag vet ändå precis var jag har varenda bok. Än så länge... ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktigaste är ändå att bokhyllans ägare hittar i den, eller hur?

      Radera